Moderisme

Oppgave 1)
Velg en modernistisk kunstner. Gi en kort presentasjon av personen, og forklar deretter hva om gjør kunsten/verkene modernistisk, og hvilken type modernisme det er. (200 ord)

Georgia O'Keeffe ble født 1887 i Wisconsin, USA. Hun studerte ved Art Institute of Chicago og Arts Students League in New York. Hun lærte teknikkene for å være en tradisjonell realistisk kunstner. Dette varte fram til 1912 da hun studerte Arthur Wesley Dows revolusjonerende ideer. Komposisjonen og designet ga henne et alternativ til realismen. Hun eksperimenterte i to år mens hun lærte kunst på to skoler mens hun prøvde å finne en måte å uttrykke følelsene og ideene sine. Hun ble en av de første amerikanske kunstnerne som lagde abstrakt kunst i 1915. Hun døde i 1986 og hadde i nesten ti år hatt problemer med dårlig syn, men fikk hjelp til å lage kunst med det hun husket.

Hun startet som sagt med realistisk kunst, og var innenfor dadaismen eller kubismen, som var starten på surrealisme. Male-motivene hun er kjent for er blomster, landskap og dyrebein. Dadaismen startet rundt 1915, da O’Keeffe ble kjent, men det nevnes ikke at hun var «starten» på det. Kunsten hennes ligner mer på dadaismen enn kubisme der det er fokus på klare former og oppbygging. O’Keeffe sine malerier har farger som går mer inn i hverandre og formene er ikke alltid like direkte og klare.
https://www.okeeffemuseum.org/collections/okeeffes-art/ og https://www.okeeffemuseum.org/about-the-museum/

Oppgaver på side 62-63 i Panorama.

Tøm teksten: Oppgave 3, 13, 15
3) Hva er ekspresjonisme? Skriv tre linjer.
 Det ble en ny uttrykksform representert av blant annet Edvard Munch. Målet var å uttrykke indre følelser og opplevelser, hvor de ytre framstilles som forvrengte. I litteratur velger forfatterne og uttrykke sine egne meninger.
13) Hva går stream of consciousness ut på? Hvem er særlig kjent for denne?
 Stream of consciousness går ut på å vise at mennesket ikke tenker i en tankerekke. For hver tanke kommer mange andre fram og man hopper fram og tilbake. Dette var tidligere ikke vist i litteraturen hvor tankene ble vist som en "rett linje" om jeg kan si det sånn. Sult av Knut Hamsun er blant annet kjent for dette, også Franz Kafka.
15) Gi eksempler på både norske lyrikere som var tradisjonelle, og norske lyriker som var modernister. Nevn noen utenlandske forfattere som skrev modernistisk.


Tenk deg om: Oppgave 2, 4
2) Noen etiske spørsmål: Er det greit at én person får det mye bedre hvis en annen får det litt verre? Fins det noen verdier som alltid gjelder, uavhengig av tid og sted? Diskuter!
 Som regel er det greit om en person har det bedre enn den andre. Det spørs hvordan individet ligger an i forhold til den andre. Om den ene er rik og valget vil gå utover den fattige vil det se verre ut enn om det var omvendt.
4) Du kan stå i valgsituasjoner som har med etikk og moral å gjøre.
a) Lag en liste over vanskelige valgsituasjoner.
 Hvem man skal stole på om det for eksempel er en krangel og to personer mener de snakker sant, men forskjellig om en situasjon. Om flere personer er skadet, men man kan bare hjelpe en om gangen.
b) Finn eksempler på personer som står foran vanskelige valg i tekster og filmer.
 Kan jeg bruke en serie jeg ser på nå? En advokat er satt i fengsel fordi noen etterhvert vil straffe en av "klientene" hans, personene i firmaet hans må velge om de vil beholde en farlig og dyr klient eller redde vennen sin.
c) Lag et utkast til innledning til en artikkel eller et essay om vanskelige valg.


Ditt og datt: Oppgave 6, 8
6) Finn diktet "Du må ikke sove" av Arnulf Øverland, fra Den røde Front (1937). En eksamensoppgave til diktet fra våren 2005 lyder: "Tolk diktet. Hvordan vil du knytte dette diktet til samfunns- og kulturdebatten i mellomkrigstiden?"
a) Nærles diktet, og lag en disposisjon for å besvare eksamensoppgaven.
 Jeg ville tatt med at siden fortelleren sier at de ikke skal sove, at det er noe som ikke er trygt. Det virker som de blir lurt og at det ikke er noen å stole på. Dette kan være det som skjedde med de som hadde makten, antageligvis det kristne samfunnet.
b) Les om kulturdebatten på side 52. Hvordan kan du knytte diktet til denne debatten?
 Fordi forfatter Arnulf Øverland var en del av den.
c) Finn virkemidler i diktet. Hva betyr de for oppfatningen din?
 Det brukes mye du, vi, jeg og han, som fører til at jeg føler meg inkludert og at dette gjelder meg selv og folk jeg kjenner. Spørsmålstegnene får en til å tenke på det som faktisk skjer i diktet. "Europa brenner!" gjentas og det i seg selv er en veldig stor og mørk påstand som virkelig får meg til å skjønne at det er noe galt. http://www.barnasrett.no/Dikt/du_ma_ikke_sove.htm
d) Skriv enten en innledning som du kunne ha brukt i en tolkningsbesvarelse, eller skriv et utkast til hele besvarelsen.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fall av Terjei Vesaas

Norsk språkhistorie

Kolonisering og imperialisme